Obchodní centrum v Opavě už vyloženě zdomácnělo 3.3.2014

Obchodní centrum v Opavě už vyloženě zdomácnělo

Opava – Obchodně společenské centrum Breda & Weinstein oslavilo v listopadu rok od svého otevření. Předpovědi škarohlídů se nenaplnily a objekt žije ve městě už plnohodnotným životem. Velkou radost tím udělal i představiteli investorské skupiny Mint Radimu Bajgarovi, který se spokojeností z dosaženého výsledku netají.

Jaký je váš pohled zpátky?

Pokud se na to podívám od samého začátku, šlo o pět extrémně intenzivních ale zároveň velmi šťastných let mého života. Podařilo se nám vytvořit něco významného a opravdu pro lidi. I nyní se snažíme podporovat komunitu. Před výstavbou jsme byli čtyři roky štědrý sponzor opavského basketu, nyní se snažíme podporovat jazykové vzdělání dětí a projekt rané pěstounské péče Dobrá rodina. Děti jsou naše budoucnost, musíme do nich investovat a těm co neměly už od narození štěstí jako my ostatní, těm musíme pomáhat. V Opavě jsme investovali asi 1,4 mld. korun, vytvořili jsme zhruba 400 nových pracovních míst a Opava dostala místo zdevastovaného pivovaru krásnou stavbu, která jí už zůstane. Podařilo se nám starou architekturu měšťanského pivovaru citlivě zakomponovat do moderní výstavby a vloni jsme za to získali pět prestižních architektonických cen. Tolik jich u nás za posledního čtvrt století nezískal žádný komerční objekt. Zároveň první rok provozu centra byl velmi povzbuzující a to nejenom pro mě. Návštěvnost nám stále roste, lidé se k nám rádi a častěji vracejí.

Mnozí lidé centru prorokovali rychlý začátek a stejně rychlý konec zájmu.

Mýlili se. Vždycky mě upřímně mrzí, když jsou lidé negativní, odmítají zlepšení a brání se novým věcem. Pokud bychom byli takoví všichni, naše společnost by nefungovala, nevyvíjela by se. Samozřejmě, ne vždy se všechno povede, ale naší zásadou je dělat věci na sto procent, pozitivně a v dobré víře. Líbí se snad lidem více plechové krabice na předměstí, kam všichni musí jezdit autem, nebo vzdušný nadčasový interiér zahrnující krásné prvky pivovaru a doplněný uměním lokálního patriota Kurta Gebauera, kam dojdou pěšky nebo dojedou MHD? Po prvním roce vidíme, že jsme se v tomto vůbec nemýlili. Komplex je obsazený z dvaadevadesáti procent a letos do něj chceme přivést zbývající nájemce v podobě menších obchůdků a služeb, například květinářství, zverimex, cestovní kanceláře, papírnictví, specializované prodejny s potřebami pro děti, specializované prodejny sýrů, delikates a další módu a gastronomii. Do konce letošního roku bude Breda & Weinstein stoprocentně plný. S velkým zpožděním, ale přece se v Bredě otevřel i minipivovar s restaurací, náš nájemce se dlouhou dobu potýkal s mnohými technickými problémy, ale vše nakonec dobře dopadlo. Nyní prý chystá na dobu olympijských her speciální olympijské pivo.

O návštěvníky podle všeho nouzi nemáte.

Nestěžuji si. Přes vánoční svátky prošlo objektem denně více než patnáct tisíc návštěvníků a ve vytížených dnech jich bylo pětadvacet tisíc. Přes vánoce jsme pro naše návštěvníky také vztyčili hezký vánoční strom, který bude příští rok určitě ještě hezčí a větší, umístili před vchod pěkné vánoční stánky, prodej živých kaprů a vánočních stromků. Od Nového roku se návštěvnost pohybuje mezi jedenácti až patnácti tisíci lidí denně, což je také příjemné. Naše spádová oblast začíná Jesenickem a končí Hlučínskem, nejsme závislí pouze na Opavě, celkem pokrýváme spádovou oblast se zhruba 300 tisíci obyvateli. Naučili jsme Opavany také znovu chodit do kina a CineStar si na jejich nedostatek rozhodně stěžovat nemůže. Kromě toho se zaměřujeme i na děti jak jsem už zmínil. Třikrát týdně pro ně pořádáme kvalitní kurzy angličtiny zdarma, snažíme se suplovat jazykovou výuku, která bohužel až na výjimky není na českých základních školách kvalitní. Spolupracujeme se Slezským divadlem, herci dětem hrají každý týden pohádku a otevřeli jsme také pro děti jednou týdně tvořivé dílny. Spolupracujeme s mnohými sportovními organizacemi ve městě. V našich podzemních garážích v zimě trénují in-line bruslení děti. Tímto prostřednictvím bych ale také rád apeloval na lidi ve věci rané pěstounské péče, kterou se snaží podporovat projekt Dobrá rodina, umístěný v podlaží 1 našeho centra. Pokud zrovna pro Vás nepřipadá v úvahu miminko si na čas osvojit, určitě skoro každý z nás může i symbolicky na tento pro naši společnost pozitivní a zásadní program podle svých možností přispět.

Zvažovali jste též propojení nové Bredy s původním obchodním domem. Platí to pořád?

Už asi neplatí. Dvakrát jsme se o to pokoušeli a byli před podpisem dohody a dvakrát z toho sešlo. Nikdy se nemá říkat nikdy, ale vzhledem k neutěšenému technickému i legislativnímu stavu původní Bredy to v dohledné době určitě nebude. Nicméně nová Breda je na to technicky i projekčně připravena.

Podařil se vám ale „majstrštyk“ v podobě příchodu České pošty.

Asi ano. Jednání trvalo tři roky a pošta měla už od začátku velký zájem, ale jejich finanční představy byly velmi vzdálené těm našim. De facto se ale příchodem do Bredy odstěhovala za svými klienty, kterým navíc umožnila komfort parkování zdarma a nabídla atraktivní a technicky dokonalé prostředí. Právě parkování byl pro ni jeden z dřívějších palčivých problémů, který je teď vyřešený. Strategii České pošty jsme s jejími představiteli mnohokrát probírali, typ jimi poskytovaných služeb se za posledních dvacet let zcela zásadně změnil a tím i jejich požadavky na lokalitu a její vybavení. Krásně o tom na slavnostním otevření hovořila paní ředitelka Janowská. Nová Breda všechny tyto požadavky více než splnila.

Současnost je velmi příznivá. Bylo těžké se k ní propracovat?

Pokud pominu období přípravy a výstavby centra, pak první rok provozu nebyla rovněž žádná procházka růžovou zahradou. První tři měsíce jsme odstraňovali různé nedostatky a vady, které na nás nečekaně vyskakovaly. Jen byl jeden rest odstraněný, objevil se další, ale tak už to bývá. Po otevření jsme řešili vytápění a chytrý systém řízení budovy, který se na začátku jevil jako velmi ne-chytrý, v létě jsme řešili odstínění a chlazení prostor a zatékala nám na mnoha místech střecha, na podzim jsme ale měli centrum už prakticky vyladěné. Do letošního roku jdeme naprosto spokojeně. Zákazníci nás mají rádi a my máme rádi je. Nechci být patetický, ale jsme připraveni udělat pro ně první poslední.

© ARSYLINE 2017
Upozornění
Zavřít