16. ročník veletrhu MAPIC 13.6.2010

16. ročník veletrhu MAPIC

Festivalový palác francouzského Cannes se od 17. do 19. listopadu stal dějištěm už 16. ročníku veletrhu MAPIC zaměřeného na nemovitosti pro komerční využití, hlavně na obchodní centra.

Do Cannes tento rok prišlo 7.400 účastníků z 2.940 společností 67 zemí celého světa z řad developerů, investorů, realitních agentur, zástupců měst a celých regionů, maloobchodních řetězců, stanic a letišť. Návštevnost veletrhu vzrostla v porovnaní s minulým rokem o 10%. MAPIC si tak stále udržuje pozici nejvýznamnejšího evropského fóra specializovaného na globální retailový trh. Tento ročník navíc signalizuje návrat optimizmu a důvěry v tento segment realitního trhu.

Približně na úrovni minulého ročníku zůstala účast České republiky. Do Cannes prišlo přes 20 v tuzemsku působících společností. Ekonomická recese, ovlivňující stalé český retailový trh, se projevila ve struktuře tuzemské účasti: zatím co v predcházejících letech býval MAPIC ideální platformou, kde developeři prezentovali a mabézeli svoje obchodní centrá hlavně potenciálním nájemníkům, tento rok tomu tak bylo pouze v malé méře. Čeští developeři byli tentokrát na veletrhu spíše jako návštevníci bez vlastních stánků (napr. Crestyl Management, Pointpark Properties, Lordship a ďalší ). Je to odrazem faktu, že na trhu tuzemských maloobchodních nemovitostí přibude tento rok pouze 117.000 m². V hlavním městě Praha se otevřelo jediné obchodní centrum – Galerie Harfa – a podobná situace je i v regionech. Prakticky jediným českým developerem, který na veletrhu otevřel svou expozicii, byla spoločnost MINT Investments soustředící se na české a slovenské regionální centra (v přípravné fázi Breda & Weinstein v Opavě, Štadión v Žiline a druhá fáze projektu Laugaricio v Trenčíne) a v neposlední řadě i na výstavbu Retail Parku v Čestlicích u Prahy. Vedle českých developerů byli na veletrhu zastoupené také v tuzemsku působící retailové řetězce (např. Datart International, Sephora, Pietro Filipi, McDonald´s, Toys Way Service) a poradenské společnosti. Sebastien Dejanovski, partner MINT Investments, k tomuto ročníku veletrhu uvedl: „ Na evropských retailových trzích sa začína projevovat postupné oživování a mírný nárůst. Podle údajů Jones Lang LaSalle dosáhly přímé investice do maloobchodních nemovitostí v Evropě za první tři čtvrtletí 15,2 mld EUR, co je přibližne o 90% víc v porovnaní se setjným obdobím minulého roku. V tuzemsku etablované značky i zástupci nadnárodních retailových řetězců doteď působíacích mimo Českou republiku sa začínají poohlížet po atraktívních lokalitách, a to především v regionech, kde doteď poptávka po kvalitních obchodních centrech nebyla saturovaný. Jednaní s potenciálními nájemci našich regionálních obchodních center to na veletrhu jednoznačně potvrdili. Atraktivita České a Slovenské republiky je způsobená také tím, že se v krajinách střední a východní Evropy do roku 2013 očakává meziroční nárůst HDP medzi 2,5 - 5,1% , co je víc než prognóza pro průměr všech zemí v rámci EÚ“.

Nejdiskutovanějším tématem veletrhu byl přirozeně dopad ekonomické recese na segment maloobchodních nemovitostí. Jak v rámci panelové diskuse o budoucnosti tohoto trhu poznamenal Richard Lloyd-Owen, partner poradenské spolěčnosti Deloitte pro segment retailu v zemích EMEA, globální růst maloobchodů se v budoucím roce soustředí predovším do některých mimoevrópských regiónů s velkým růstovým potenciálem, kde předpokladaný růst HDP bude vyšší než v Evropě a přesáhne 5%. Týka sa to např. Ruska, Turecka nebo vyspělých severoafrických a jihoamerických zemí. Jako reakce na rostoucí globalizaci a chování zákazníků budou v těchto zemích vznikat obchodní a zábavní centra velkého rozsahu, které často pocházejí z dílny globálně působících architektů i developerů a jsou příležitostí také pro mezinárodně expandující maloobchodní řetězce. Jako příklad je možné uvést obchodní centrum Boulevard Londrina Shopping v jižní Brazílii, jehož developerem je portugalský Sonae Sierra, obchodní a zábavní centrum Cleopatra Mall prezentované spoločností Cleopatra Group v egyptské Káhiře nedaleko pyramíd v Gíze či najvětší turecký retailový projekt Forum Istanbull, jehož developerem je nizozemská skupina Multi Corporation. Celkom se na veletrhu prezentovalo několik stovek obchodních a zábavních center z celého světa. Taktéž se tento rok veletrh MAPIC soustředil na města a regiony, pro které je development komerčních nemovitostí jednou z priorit v územním plánovaní. Při setkání zástupců 90 měst „Retail in the City Summit“ se diskutovalo především o trendech udržitelného rozvoje v maloobchodním sektoru a strategiích spolupráce mezi partnery z veřejné a soukromé sféry. Příležitostí pro developery deseti vybraných světových obchodních center byla v rámci doprovodného programu veletrhu také interaktivní konference „Speed Matching“, kde prezentovali svoje projekty před investory a maloobchodními řeťezci, hladající nové možnosti. Do této desítky vybrala mezinárodní porota i projekt druhé fázy obchodního centra Laugaricio v Trenčíne.

Vyvrcholením veletrhu se jako každoročně stal galavečer s předávaním cen MAPIC Awards. Ceny boli udělené ve čtyřech kategoriích – nejlepší mezinárodní maloobchodné řetězec (Jack Wolfskin, Nemecko), nejlepší retailový koncept (Lego, Dánsko), obchodné centrum roku (Odysseum vo francouzském Montpellier, developer:Icade) a město roku, které v maloobchodě najvíc zvýšilo svou atraktivitu (Brusel, Belgicko).

Budoucí, 17. ročník veletrhu MAPIC se v Cannes uskuteční od 16. do 18. listopadu 2011.

© ARSYLINE 2017
Upozornění
Zavřít